Verbraucherzentralen in Deutschland informieren über/ Consumer Center in Germany informs and advises on:

Informationen für Flüchtlinge + Migranten/information for refugees and migrants:

(English version see below)

Die Verbraucherzentralen in Deutschland informieren und beraten bei:

  • Problemen mit Telefon-, Internet- und Fernsehverträgen
  • Verträgen, die an der Haustür, im Geschäft oder im Internet abgeschlossen wurden
  • Rechnungen und Mahnungen
  • urheberrechtlichen Abmahnungen
  • Fragen zu Banken und Girokonto
  • Fragen zu Krankenkassen und Versicherungen
  • Fragen zu Lebensmitteln
  • Fragen zum Rundfunkbeitrag
  • Fragen zu Smartphone, Apps, Internet und Datenschutz (Hinweise auf Homepage in Arabisch, Farsi, Englisch, Türkisch, Russisch und Polnisch)
  • Fragen zum Heizen, zum Strom sparen, zu Heizkosten- und Stromabrechnungen sowie bei Zahlungsproblemen

Die Beratung erfolgt ausschließlich in Deutsch. Teilen Sie uns mit, ob Sie einen Dolmetscher mitbringen.

Was Sie als Helfer wissen sollten, bevor Sie mit betreuten Flüchtlingen in unsere Beratung kommen.

Sprachliche Barrieren

Gerade für Asylsuchende ist wichtig zu wissen: Schon aus rechtlichen Gründen können wir unsere Rechtsberatung nur in deutscher Sprache durchführen, um Missverständnisse auszuschließen. Menschen, die unsere Beratung aufsuchen, sollten daher unbedingt ausreichende Kenntnisse der deutschen Sprache haben oder einen volljährigen Übersetzer mitbringen.

https://www.verbraucherzentrale.de/mehrsprachige-infos-fuer-fluechtlinge


  • Information for refugees + migrants
  • The Consumer Center informs and advises on:
  • Problems with telephone, Internet and TV contracts
  • Contracts concluded at the doorstep, in the shop or on the Internet
  • Bills and reminders
  • copyright notices
  • Questions about banks and current accounts
  • Questions about health insurance and insurance
  • Questions about food
  • Questions about the radio broadcast
  • Questions about smartphone, apps, internet and data protection (references in Arabic, Farsi, English, Turkish, Russian and Polish)
  • Questions about heating, energy saving, heating costs and electricity bills as well as payment problems

The consultation is only in German. Let us know if you bring an interpreter. For refugees and refugees there is information and tips in different languages. German versions of the texts can be found in the left navigation under "Tipps + Themen".

Counseling for refugees

What you should know as a helper before you come into our counseling with escorted refugees

Linguistic barriers

Especially for asylum seekers is important to know: For legal reasons, we can only carry out our legal advice in German in order to rule out misunderstandings. People who visit our advice should therefore have a sufficient knowledge of the German language or bring a full-year translator.

https://www.verbraucherzentrale.de/englisch